بررسی مطالبات زنان در مقابله با چالشهای فضای مجازی |
کد مقاله : 1154-CNCC-FULL |
نویسندگان |
زهرا باقری *1، سیدرضا نقیب السادات2 1ندارم 2ندارد |
چکیده مقاله |
انسانها به واسطه ارتباطاتی که با دیگران برقرار میکنند، تأثیراتی از آنها میگیرند که دامنه آن گاهی به قدری گسترده میشود که زندگیشان را دچار تغییر میکند. با ظهور فضای مجازی و نسل دوم رسانههای اجتماعی یعنی شبکههای اجتماعی، دامنه این تأثیرگذاری به شدت گسترش یافتهاست. از آنجا که گاهی تأثیرگذاریها در جهت رسیدن به منافعی است که برای تولید کننده، سودآور و برای مخاطب، آسیبزا است، روشنگری در این امر، مهم است و نباید از دید فعالانی مانند مدافعان حقوق زن پنهان بماند. چون اینستاگرام یکی از شبکههای پرطرفدار تولید محتوا محسوب میشود، سوال اصلی تحقیق حاضر این است که آیا مطالباتی در مقابله با چالشهای فضای مجازی سهمی را در بین گفتمانهای زنان در اینستاگرام، دارد؟ این تحقیق اکتشافی، از نظر روششناسی، کاربردی و کیفی است و برای انجام آن روش تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف، استفاده شد. جامعه آماری، همه صفحات کاربران زن ایرانی با بیش از 10هزار دنبال کننده بود که در حوزه مطالبات زنان ایرانی متونی بیش از 400 کلمه دارند. با روش نمونهگیری نااحتمالی و با تکنیک هدفمند صفحات بررسی شد. نتایج نشان داد که یازده گفتمان پرطرفدار در این شبکه، پیگیر مطالبات انواع حقوق زنان هستند، گفتمانها بر اساس بیشترین دنبالکننده: «فمنیست رادیکال»، «فمنیست لیبرال»، «مطالبات فرهنگی، اجتماعی مادران»، «توانمندسازی زنان»، «نواندیش دینی»، «مثبت نگری به بدن»، «مطالبات فرهنگی، اجتماعی زنان»، «ضدبلاگرهای تبلیغاتی»، «مطالبات حقوقی زنان»، «ضد خشونت علیه زنان» و «فمنیست اسلامی». از این بین، دو گفتمان مثبتنگری به بدن و ضدبلاگرهای تبلیغاتی، مطالباتی را در حوزه مقابله با چالشهای فضای مجازی دارند. |
کلیدواژه ها |
زن، چالش فضای مجازی، اینستاگرام، گفتمانشناسی، نورمن فرکلاف. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |