جهتگیریهای فرهنگی در فضای مجازی |
کد مقاله : 1145-CNCC-FULL |
نویسندگان |
علی محبی *1، مریم گودرزی2 1اساد مدعو دانشگاه علامه طباطبایی 2عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران |
چکیده مقاله |
هدف اصلی پژوهش این است تا همبستگی بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و تغییرات فرهنگی را در چهار حوزه «سرمایه اجتماعی» ، «اعتقادات مذهبی» ، «فرد شدگی» و «هویت» مشخص کرده و جهت تغییرات فرهنگی را با توجه به مدل ارزشهای مادی و فرامادی اینگلهارت مشخص نماید. در این پژوهش علاوه بر مطالعه کتابخانهای، از روش پیمایش نیز استفاده شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد میزان سرمایه اجتماعی پاسخگویان در حد متوسط است و افرادی که از شبکههای اجتماعی استفاده بیشتری داشتند، سرمایه اجتماعی آنها در حال کم شدن است. در مورد «فرد شدگی» که فرد را به سوی کنش جمعی و آرمانهای مشترکی چون حفظ محیط زیست یا ایجاد اجتماعهای بشر دوستانه جهت میدهد، مشخص شد با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی میزن فرد شدگی نیز افزایش مییابد.در مورد «هویت» نیز یافتهها نشان میدهد با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی، میل به شفافیت هویت در کاربران در حال افزایش است. بر اساس نتایج تحقیق همچنین مشخص شد بین دو متغیر «اعتقادات مذهبی در شبکه های اجتماعی» و «میزان استفاده از شبکههای اجتماعی» رابطه معنا داری وجود ندارد. یافتههای پژوهش در مورد «ارزشهای مورد توجه در شبکههای اجتماعی» نیز نشان میدهد که کاربران به ارزشهای فرامادی تصریح شده در مدل اینگلهارت تمایل بیشتری دارند. این یافته همسو با نتایج پژوهشهای انجام شده در دیگر کشورها است و تمایزی بین کاربران ایرانی و دیگر کشورها در توجه به ارزشها در فضای مجازی دیده نمیشود. |
کلیدواژه ها |
تغییرات فرهنگی، شبکههای اجتماعی، هویت، سرمایه اجتماعی، فردشدگی، اعتقادات مذهبی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |