جهانی شدن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر آن درفرهنگ مصرف |
کد مقاله : 1143-CNCC-FULL |
نویسندگان |
مژگان حاجی خانی * رییس گروه پژوهش و کتابخانه |
چکیده مقاله |
جهانی شدن فرآیندی اجتماعی است که منجر به ضعیف شدن قیدها و مرزهای جغرافیایی و اجتماعی و قراردادهای فرهنگی می شود به حیثی که مردم نسبت به این ضعیف شدن مرزها آگاهی بیشتری پیدا می کنند. با جهانی شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقل و انتقال سریع تجربیات، دست آوردهای جوامع و اشاعه فرهنگ خاص مصرف، بررسی جنبه های مختلف این جهانی شدن از جمله جنبههای نرم افزاری (محتوای)، مصرف رسانهای، مصرف گرایی و عقلانیت ابزاری و بخصوص اصلاح الگوهای مصرف حائز اهمیت اساسی است. با توجه به اینکه تحقیقات اکتشافی، تعیین، شناخت و تعریف پدیده ای است که تاکنون شناخته نشده یا اطلاعات کلی از آن دردست است و یا در گذشته، تحقیق درمورد آن انجام نشده است؛ این مقاله پس از شرح ویزگیهای جهانی شدن با رهیافت اکتشافی به بررسی بعدی از جهانی شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات میپردازد که در آن محوریت دانش و خردگرایی انسان منجربه فرهنگ مصرف و اصلاح الگوهای مصرف میشود. |
کلیدواژه ها |
جهانی شدن ، جهانی شدن فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ، فرهنگ مصرفی ، مصرف رسانه ای ، عقلانیت ابزاری ، مصرف گرایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |