فرهنگ مصرفی و ازدواج نمایشی؛ بازنمایی سبک ازدواج اینفلوئنسرها در شبکه اجتماعی اینستاگرام |
کد مقاله : 1139-CNCC-FULL |
نویسندگان |
محمد مقامیان زاده *1، نسترن رفیعی2 1دانشگاه علامه طباطبائی تهران 2دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
طی سال های اخیر با گسترش و نفوذ رسانه ها و شبکه های اجتماعی، پدیده فرهنگی سلبریتیسم به بخش جدا ناپذیر زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. تمایل به دیدن و دیده شدن که اقسام گوناگونی از شهرت اعم از سلبریتی تا اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را پدیده آورده است، محصول جامعه ای است که در آن نمایش و مصرف به مثابه ارزش اجتماعی تلقی می شود. براین اساس پژوهش حاضر در پی آن است تا نشان دهد فرهنگ مصرف و نمایشِ مصرف، چگونه آئین ازدواج را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج حاصل از نشانه شناسیِ رولان بارت از چهار اینفلوئنسر سبک زندگی نشان می دهد که ازدواج، به عنوان یکی از دیرینه ترین آئین های بشر، بوسیله فرهنگ مصرف معنادار می شود و آیین های تجملاتی نوظهوری به مراسم ازدواج افزوده شده که تا پیش از این در ارزش ها و باورهای مربوط به ازدواج ایرانی رواج نداشته است. در اینستاگرام سبک ازدواج آرمانی که توسط اینفلئونسرهای حوزه سبک زندگی و ازدواج بازنمایی می شود، در پیوندی ارگانیک با ارزش های فرهنگی-اقتصادی سرمایه داری متاخر بوده، و در تبدیل سُنت ازدواج به صَنعت ازدواج نقش موثر داشته است. |
کلیدواژه ها |
فرهنگ مصرف، جامعه نمایش، صنعت ازدواج، فرهنگ شهرت. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |