واکاوی فرصت ها و چالش های آموزش مجازی در مدارس از دیدگاه معلمان
کد مقاله : 1132-CNCC-FULL
نویسندگان
مرضیه معتمدی محمدآبادی *
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه اصفهان/ دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف واکاوی فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی در مدارس در دوران کرونا انجام شد ‌. روش پژوهش کیفی و از نوع ‌پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش شامل معلمان شهر اصفهان در سال تحصیلی1402-1401 و روش نمونه گیری از نوع هدفمند بود نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع در اطلاعات پیدا کرد و در نهایت با 18 نفر از معلمان مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. مصاحبه ها ضبط و سپس بر روی کاغذ پیاده و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که فرصت‌های آموزش مجازی شامل افزایش دسترسی به اطلاعات، کاهش هزینه، رشد خلاقیت، افزایش مشارکت والدین و توسعه مهارت و تجربه می‌باشد و چالش‌های آموزش مجازی در 4گروه دسته بندی می‌شود: 1- چالش‌های معطوف به دانش آموزان (آسیب‌های جسمی، روانی، اخلاقی، کاهش انگیزه و افت تحصیلی) 2- چالش‌های معطوف به دبیران( فرسودگی شغلی، ضعف سواد فناوری، مشکلات تدریس، مدیریت کلاس) 3- چالش‌های معطوف به برنامه درسی (عدم تناسب محتوا، زمان و بودجه بندی) 4- چالش‌های معطوف به ابزار و امکانات (مشکلات سامانه آموزشی، اینترنت). بر اساس نتایج به دست آمده برای بهبود اثربخشی آموزش مجازی در دوران پساکرونا لازم است ضمن استفاده از فرصت‌های آموزش مجازی، چالش‌های آن تعدیل و کنترل شود.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی، فرصت، چالش، مدرسه، معلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login