تحلیل گفتمان انتقادی فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای پیروز انتخاباتی بررسی موردی دوره‌های نهم تا دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران
کد مقاله : 1130-CNCC-FULL
نویسندگان
محمود اله یاری بیک *
دانش آموخته روزنامه نگاری دانشگاه صدا و سیما
چکیده مقاله
مقاله ی پیش رو تلاش می کند تا با بررسی مستندهای نامزدهای پیروزی انتخاباتی در دوره ی نهم تا دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری به تبیین محوری ترین مفاهیم مطرح شده توسط نامزدهای انتخاباتی به عنوان متن و فرامتن شکل گیری مسائل و مشکلات اجتماعی بپردازد. در این مقاله برای تحلیل و احصا دال های گفتمانی نامزدهای پیروز انتخاباتی از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف استفاده شده است یافت های این تحقیق نشان میدهد مهم ترین مولفه مطرح شده در گفتمان رسانه ای مستندهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد موضوع و مسئله ی عدالت اجتماعی بود است که وی برای نشان دادن این پدیده از واژه هایی چون کاخ نشینی و اشرافیتگری در میان مسئولین استفاده کرده است و تلویحا نیز خاتمی و هاشمی رفسنجانی را نماد و منش شکل گیری تضاد طبقاتی در دوران پسا انقلاب اسلامی معرفی میکند در مقابل نیز حسن روحانی نیز در مستندهای انتخابتی خود دال های گفتمانی خود را متمرکز مسئله ی سیاست خارجه قرار داده است که حل و فصل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه جز زیر سایه ی تعامل و تنش زایی از سیاست خارجه امکان پذیر نمی باشد روحانی معتقداست در دوره ی گذشته تعامل با دنیا از مجرای غیر عقلانی و احساسی پیگیری می شده و این مسئله نتیجه ای جز فلاکت و فقر اقتصادی برای کشور به همراه نداشته است
کلیدواژه ها
فیلم های تبلیغاتی، گفتمان رسانه‌ای، تحلیل گفتمان انتقادی،انتخابات ریاست جمهوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login