چالش ها و فرصت‌های آموزش مجازی از دیدگاه معلمان: مطالعه موردی معلمان مقطع متوسطه دوم
کد مقاله : 1117-CNCC-FULL
نویسندگان
حسنیه ارباب افضلی *1، مریم وطن خواه2، پدرام مهرزاد3
1کارمند آموزش و پرورش
2دانشجوی دانشگاه صدا و سیما
3کارمند
چکیده مقاله
نهاد آموزش و پرورش از اساسی‌ترین کانون‌های دگرگون‌شده در دوران اپیدمی ویروس کرونا به شمار می‌رود که هم در ایران و هم در جهان چالش ها و فرصت های فراوانی را در بستر فضای مجازی تجربه کرد. این درگرگونی در حالی رقم خورد که مبانی نظری آموزش الکترونیک سال ها پیش از شیوع ویروس کرونا در دنیا مطرح شده بود اما اجرای آن به صورت عملی در مدارس فقط به استفاده از وسایل کمک آموزشی آن هم در محیط مدرسه ختم می شد. بنابراین تجربه آموزش الکترونیک یا مجازی آن هم در شرایط بحران و بدون آمادگی قبلی معلمان و دانش آموزان، چالش ها و فرصت های گوناگونی را پیش روی معلمان و دانش آموزان قرار داد که بررسی آن می تواند به ترسیم الگوهای تعاملی جدید در نظام تعلیم و تربیت کمک کند. هدف مطالعه حاضر تبیین چالش ها و فرصت‌های آموزش مجازی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه دوم ناحیه یک زاهدان با استفاده از دو روش میدانی و کتابخانه ای است. بر همین اساس در این تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و انجام مصاحبه ساختارمند با ۱۷ نفر از افراد جامعه دیدگاه‌های معلمان در خصوص چالش ها و فرصت‌ها و راهکارهای توسعه آموزش مجازی در مدارس احصا شده است.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی، شبکه های اجتماعی، آموزش الکترونیک، مدرسه مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login