روابط با همسالان کلاس درس و مشارکت رفتاری در مدرسه ابتدایی: نقش شبکه اجتماعی |
کد مقاله : 1115-CNCC-FULL |
نویسندگان |
زهرا بخشی تلیابی * دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه |
چکیده مقاله |
با بکارگیری سرمایه اجتماعی و نظریههای سیستمهای فرآیندهای اجتماعی، نقش زمینه همسالان کلاس درس را در تعامل رفتاری دانشآموزان کمدرآم در کلاسهای مدرسه ابتدایی شهری بررسی میکنیم. مشاهدات سیستماتیک کودک برای ارزیابی درگیری رفتاری در بین دانش آموزان کلاس دوم تا پنجم در پاییز و بهار همان سال تحصیلی انجام شد. مشاهدات کلاس درس، پرسشنامه معلم و کودک و داده های شبکه های اجتماعی در پاییز جمع آوری شد. نتایج حاصل از مدلهای چندسطحی با تأیید تحقیقات قبلی نشان میدهد که دانشآموزان با مشکلات رفتاری بیشتر یا انگیزه تحصیلی کمتر در پاییز در فصل بهار کمتر از نظر رفتاری درگیر بودند. با گسترش تحقیقات قبلی، کلاسهای درس با پیوندهای اجتماعی عادلانهتر و بهم پیوستهتر - برابری شبکه اجتماعی - دانشآموزان رفتاری بیشتری در بهار داشتند، بهویژه در کلاسهایی با سطوح بالاتر سازماندهی مشاهدهشده (یعنی مدیریت مؤثر رفتار، زمان و توجه). علاوه بر این، عدالت شبکههای اجتماعی رابطه منفی بین مشکلات رفتاری دانشآموزان و درگیری رفتاری را کاهش داد، و نشان میدهد که دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری کمتر در کلاسهایی با پیوندهای اجتماعی عادلانهتر و بهم پیوستهتر بیتحرک بودند. یافتهها نیاز به در نظر گرفتن زمینههای همسالان کلاس درس را در تحقیقات و مداخله آتی با تمرکز بر درگیری رفتاری دانشآموزان در مدارس ابتدایی شهری روشن میکند. |
کلیدواژه ها |
شبکههای اجتماعی، مشارکت رفتاری، سازماندهی کلاس درس، مشکلات رفتاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |