تاثیر وسایل کمک آموزشی در افزایش یادگیری دانش آموزان ابتدایی |
کد مقاله : 1102-CNCC-FULL |
نویسندگان |
نرگس چراغی * دانشجو معلم، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به روش توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه را ۶۰ نفر از دانش آموزان کلاس پایه ششم ابتدایی مدرسه کارخانه قند بیستون در استان کرمانشاه تشکیل داده است. در پژوهش حاضر جامعه آماری و نمونه آماری یکسان است. داده های این تحقیق با بهره گیری از تکنیک های مصاحبه نیمه ساختار مند و مشاهده و پرسشنامه از نوع پاسخ گزین گردآوری شده است به گونه ای که محقق در طول چند ماه(٤ ماه) به مشاهده امکانات و وسایل ، تدریس معلمان مدرسه، مصاحبه با معلمان دانش آموزان و توضیح پرسشنامه ها پرداختند و پس از آن کارنامه های گروه های مورد پژوهش تحقیق را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت طبق بررسیهای صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که گروهی که از استفاده وسایل کمک آموزشی استفاده نمودند نسبت به دانش آموزانی که درس را به صورت سخنرانی و سنتی و بدون استفاده از وسایل کمک آموزشی برای آنها بیان شد بیشتر بود. بنابراین اگر مطالب درسی با استفاده از چند وسیله کمک آموزشی ارائه شود و هریک از آن وسایل مکمل و موید هم باشند میزان یادگیری در دانش آموزان افزایش می یابد و وسایل کمک آموزشی تجاربی را در اختیار دانش آموز قرار میدهد که کسب آن از راه های دیگر چندان امکان پذیر نیست همچنین پایه لازم برای یادگیری تدریجی و تکمیلی فراهم می سازد و آنها را دائمی میکند |
کلیدواژه ها |
کلید واژه: وسایل کمک آموزشی،رسانه، یادگیری، تدریس، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |