تبیین حقوق مالکیت معنوی در فضای مجازی
کد مقاله : 1097-CNCC-FULL
نویسندگان
جهانگیر بخشی تلیابی *
استاد مدعو پیام نور غرب تهران
چکیده مقاله
در عصر مجازی، استقبال از رسانه‌های اجتماعی رو به افزایش است. این رسانه‌ها طی دوره‌ای به نسبت کوتاه، رشد زیادی داشته و توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را به خود جذب کنند. فضای مجازی تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر زندگی جمعی و فردی انسان‌ها دارند و هر روز بر میزان و دامنه استفاده از آنها افزوده می‌شود. حقوق مالکیت معنوی را، در معنای وسیع کلمه، حقوق ناشی از آفرینش ها و خلاقیت های فکری در زمینه های علمی، صنعتی، ادبی و هنری می داند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های نوین ارتباطی بحث حقوق مالکیت معنوی در فضای مجازی همواره مورد سؤال بوده است که آیا در فضای گسترده مجازی امکان این امر وجود دارد که حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی حفظ شود. در این پژوهش به بررسی حقوق مالکیت معنوی در فضای مجازی پرداخته شده که با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ای 225 نفر از کاربران فضای مجازی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
کلیدواژه ها
فضای مجازی، حقوق مالکیت معنوی، تکنولوژی های نوین ،شبکه های اجتماعی، سازمان بین المللی مالکیت معنوی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login