تحلیل درگیرشدن مخاطب_مشتریان با برند در شبکههای اجتماعی؛ مطالعه موردی دیجیکالا در توییتر |
کد مقاله : 1086-CNCC-FULL |
نویسندگان |
علیرضا حاتمی1، امیرحسین آقایی نهری1، داتیس خواجهئیان *2 1مدیریت رسانه؛ دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
رشد روز افزون ضریب نفوذ اینترنت و در کنار آن توسعه رسانههای اجتماعی که کاربران مصرفکننده صرف را تبدیل به تولید کننده محتوا نیز کرده است، برکسی پوشیده نیست. از طرفی برندها و کسب وکارها نیز برای جلوگیری از تهدیدهای بالقوه موجود در رسانههای اجتماعی، فرصت تعامل و رساندن پیام به مهمترین ذینفعانشان را نیز در همین رسانههای اجتماعی میبینند. بدین ترتیب، شناخت فضای حاکم بر پلتفرمهای این رسانهها و داشتن توانایی تحلیل شیوههای درگیرشدن با مخاطب-مشتریان به ضرورتی برای برندها تبدیل شده است. دیجیکالا به عنوان بزرگترین پلتفرم خردهفروشی آنلاین در ایران، یکی از برندهاییست که از ظرفیت رسانههای اجتماعی مختلف برای تحقق اهدافش بهره میجوید. به همین دلیل، در پژوهش حاضر به تحلیل شیوه درگیرشدن مخاطب-مشتریان در توییتر با برند دیجیکالا پرداخته شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی-اکتشافی بوده و رویکرد آن کمی است. همچنین از دادهکاوی و تحلیل شبکههای اجتماعی در آن استفاده شده و با استفاده از یکی از ابزارهای پایش شبکههای اجتماعی، پلتفرم هشتگ، به گردآوری و تحلیل توییتهای موجود در اینترنت پرداخته شده است. در همین راستا، ابتدا توییتهای کاربران توییتر که شامل کلیدواژههای مرتبط با دیجیکالا بودند را گردآوری و با تحلیل آنها تلاش کردیم الگوهای درگیرشدن مخاطب-مشتریان با این برند را شناسایی کنیم. در انتها، با نمایش نمودار سریهای زمانی روند انتشار مطالب، سریهای زمانی و روند احساسات یا سنتیمنت مطالب، ابرکلمات، ابرهشتگ و تاپیک مدلینگ، برجستهترین روندها و موضوعات درگیرکننده کاربران توییتر با دیجیکالا ارائه و ضمن تحلیل چرایی آن، پیشنهاداتی برای حضور موثربرندها در این شبکه اجتماعی آورده شده است. |
کلیدواژه ها |
رسانههای اجتماعی، توییتر، درگیرسازی مخاطب، دیجیکالا، مخاطب-مشتری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |