آسیب شناسی نقش نهادهای تنظیم‌گر (رگولاتور) فضای مجازی در حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی
کد مقاله : 1074-CNCC-FULL
نویسندگان
شکوفه احمدی *
دانشجو
چکیده مقاله
امروزه فضای مجازی به بخش غیرقابل ‌انکاری از زندگی انسان‌ها بدل گردیده و اینترنت به بستری برای حیات علمی، فناوری و حتی تجارت تبدیل شده است بنابراین عدم دسترسی به آن یک فرض غیرممکن به شمار می‌رود؛ اما این بستر بی‌نیاز از نظارت و قانون‌گذاری نمی‌باشد. درکنار شیوه‌های کلاسیک همچون قانون‌گذاری توسط مجلس نمایندگان، نهادهای تنظیم‌گر ایجاد شدند. تنظیم‌گری عمل یا فرآیند کنترل از طریق مقررات می‌باشد که با ابزار‌های مختلفی اعمال گردیده و از طریق تدوین و اجرای مجموعه‌ای از استانداردها و ضوابط تخصصی اجرا می‌شود. در ایران شورای عالی فضای مجازی، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل به عنوان نهادهای تنظیم‌گر فضای مجازی محسوب می‌شوند که به حکمرانی و وضع مقررات مختلف می‌پردازند. همچنین در دهه اخیر فضای مجازی به عنوان بستری برای ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی بدل گشته است؛ بنابراین نهادهای تنظیم‌گر این حوزه به وضع مقررات مرتبط با فعالیت آنان نیز می‌پردازند. این پژوهش با سوال نقش نهادهای تنظیم‌گر فضای مجازی در حمایت کسب‌وکارهای اینترنتی چگونه است به دو بخش تقسیم می‌شود؛ در بخش اول به شناسایی نهادها، نقش آنان، آسیب‌های تنظیم‌گری و در بخش دوم به ارائه راهکار می‌پردازد. نوآوری این پژوهش در شناسایی نهادهای تنظیم‌گر موثر بر فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی است. در پاسخ به این پرسش باید اشاره داشت که بنا بر یافته‌های پژوهش، عملکرد نهادهای تنظیم‌گر سبب تضعیف فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی شده است.پژوهش حاضر با شیوۀ تحلیلی_توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به ‌آسیب‌شناسی نقش نهاد‌های تنظیم‌گر فضای مجازی در حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی پرداخته است.
کلیدواژه ها
نهادهای تنظیم‌گر، تنظیم‌گری فضای مجازی، کسب‌وکارهای اینترنتی، شورای عالی فضای مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login