نقش فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در مدگرایی جوانان ایرانی: مقاله مروری |
کد مقاله : 1068-CNCC-FULL |
نویسندگان |
معصومه ولی پور *1، نعیمه صابری2 1کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. 2گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
زمینه: مد و مدگرایی پدیده اجتماعی است که میتواند در هر جامعهای ظاهر شود. گرایش به مد بیانگر نوعی تجدیدنظر و تلاش برای تغییر در مسائل مختلف زندگی است. از طرفی نقش فضایمجازی و شبکههای اجتماعی با توجه به توسعۀ روز افزون و قابلیت دسترسی آسان ، غیرقابل انکار است. هدف مقاله حاضر مروری بر پژوهشهای انجام شده در حیطۀ نقش فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در گرایش به مد در جوانان ایرانی است. روش: در حیطه موضوع، به کمک کلیدواژههای Fashion, fashionism, virtual space social network, Iranian youth ، مد، مدگرایی، فضای مجازی، شبکه اجتماعی، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام اقدام به جستجو در پایگاه-های گوگل اسکالر، وب آو ساینس، ایرانداک، نورمگز، مگیران، علوم انسانی، جهاد دانشگاهی و علمنت در بازه 2018 تا 2023 گردید. از بین صدها مقاله، 60 مقاله مورد مطالعه اولیه و17 مقاله که بنظر میرسید از بقیه جامعتر بوده و ابعاد بیشتری از موضوع را تشریح کردهاند انتخاب و مورد تحلیل عمیقتر قرار گرفت. یافتهها: مقالات ارائه شده به توصیف ابعاد مختلف پدیده مدگرایی، علل گرایش افراد، ازجمله: مدیریت بدن، اوقات فراغت، لذتگرایی و مصرفگرایی، و فضای مجازی و ... پرداختند. در مجموع مقالات مورد مطالعه، 73 درصد از مقالات، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را یکی از علل مهم گرایش به مد معرفی کردند. نتیجه گیری: با توجه به رشد روزافزون استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و تاثیر آنها بر ابعاد مختلف زندگی از جمله مدگرایی، توصیه میشود افراد را آگاه ساخته، فعالیتهای فرهنگی توسط رسانههای ملی و پکیجهای آموزشی انجام شود. |
کلیدواژه ها |
جوانان ایرانی، شبکههای اجتماعی، فضای مجازی، مد، مدگرایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |