بررسی الگوی رفتاری نسل‌های ایکس، وای، زد در مواجهه با محتوای کرونا در شبکه اجتماعی توییتر
کد مقاله : 1059-CNCC-FULL
نویسندگان
صادق شکری *، آیدین سلام زاده
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده مقاله
چکیده
هدف از این پژوهش آن است که الگوی رفتاری کاربران فارسی زبان توییتر با محوریت بیماری کرونا و به تفکیک سه نسل بررسی و توصیف شود. برای کشف این الگو دو فرضیه مطرح شد، تفاوت مضمون احساسی توییت‌های منتشرشده توسط هر نسل و دوم بررسی تفاوت واکنش احساسی آنان به اخبار خاص کرونایی. این دو فرضیه در بازه یک‌ساله اول همه‌گیری این بیماری در ایران موردبررسی قرار گرفت. برای تشریح جایگاه مخاطبان در فرآیند ارتباط و نیز نحوه برداشت آنان از پیام از نظریه‌های استفاده و رضامندی و نظریه دریافت بهره برده شده است. مطابق با این دیدگاه مخاطبان عناصری فعال هستند که در گزینش و تفسیر محتوای منتشرشده بر اساس زمینه‌ها و ویژگی‌های خود توانا هستند. در این تحقیق این زمینه‌های مؤثر در تفسیر، مؤلفه‌های نسلی در نظر گرفته‌شده است. در‌‌ادامه به‌مدد فنون داده‌کاوی نسل‌های مختلف کاربران فارسی این پلتفرم دسته‌بندی‌شده و سپس توییت‌های آنان جمع‌آوری و مدل‌سازی شده است. در این تحقیق مشاهده گردید که در گروه نمونه سه احساس ترس، طنز و انتقاد برای توصیف مضمون احساسی توییت‌ها بیشترین شمول را داشته اند. بر این اساس کلیه توییت‌های احصا شده بر اساس این دو دسته‌بندی(نسلی و احساسی) طبقه‌بندی شدند. درنهایت مشاهده شد که الگوی رفتاری نسل زد در محیط توییتر با انتشار طنزآمیز محتوا همراه است درحالی‌که سویه انتقادی آن کمتر است. این الگو زمانی که به سمت نسل وای و ایکس می‌رود معکوس می‌شود. درحالی‌که سویه ترس در مضامین همه کاربران روند و حجم تقریباً یکسانی داشت
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: الگوی رفتاری، تحلیل احساسات، پاندمی کرونا، مطالعات نسلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login