رابطه خودناتوان‌سازی تحصیلی، ناامیدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان مسجدسلیمان
کد مقاله : 1053-CNCC-FULL
نویسندگان
فریبا جهانگیری *1، اکرم کوچکی ایوه2
1آموزش و پرورش
2آموزش وپرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه خودناتوان‌سازی تحصیلی، ناامیدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان مسجدسلیمان انجام شده است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی - همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 3446 نفر بود که از میان آنان 273 دانش‌آموز و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. جمع‌آوری داده‌های پژوهش به روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه‌های‌ خودناتوان‌سازی تحصیلی شوینگر و استینسمر-پلستر (2011)، ناامیدی تحصیلی ساکیز (2012)، انگیزش تحصیلی والرلند و همکاران (1992) و اعتیاد به شبکه‌های مجازی صادق‌زاده و همکاران (1397) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری کولوموگروف - اسمیتوف، تحلیل همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون استفاده گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داده است که بین خودناتوان‌سازی تحصیلی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان مسجدسلیمان رابطه وجود دارد؛ بین ناامیدی تحصیلی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان مسجدسلیمان رابطه وجود دارد؛ بین انگیزش تحصیلی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان مسجدسلیمان رابطه وجود دارد؛ بین خودناتوان‌سازی تحصیلی، ناامیدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان مسجدسلیمان رابطه چندگانه وجود دارد.
کلیدواژه ها
خودناتوان‌سازی تحصیلی، ناامیدی تحصیلی، انگیزش تحصیلی، اعتیاد به شبکه‌های مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login