مصرف رسانه ای؛ عاملی در گرایش نوجوانان به مد گرایی انحرافی |
کد مقاله : 1052-CNCC-FULL |
نویسندگان |
عطیه عزیزی * .. |
چکیده مقاله |
با کاهش کنش متقابل انسان ها در جهان اجتماعی، بهره گیری از رسانه ها با ابعاد فرازمانی و فرامکانی جهت دسترسی به آخرین اطلاعات و آگاهی از فرهنگ های مختلف افزایش یافته و به همراه همیشگی انسان ها تبدیل شده است. در این میان نوجوانان به دلیل قرارگیری در مرحله تکوین شخصیت و هویت از طریق آشنایی با ارزش ها و هنجار های مدرن و بعضا نامانوس با بافت فرهنگی- اجتماعی خود و فراگیری آن ها از طریق ابزار های ارتباطاتی در معرض آسیب پذیری شدیدتر و گرایش به انحرافات اجتماعی قرار خواهند گرفت. با پیدایش جهانی شدن و توسعه انواع رسانه های نوین ارتباطی، مد ها نیز به عنوان الگوهای فرهنگی و اجتناب ناپذیر در هر جامعه به سرعت ظهور می یابد. در مقاله پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی سعی بر آن است بدین سوال پاسخ داده شود رسانه های نوین چگونه، مد را به پدیده ای منفی و عاملی در گرایش نوجوانان به انحرافات اجتماعی تبدیل کرده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد رسانه ها با قدرت بی بدیل خود در ارائه اطلاعات، به نحو برنامه ریزی شده با اشاعه اصول و عقاید مدرنیته به دنبال وحدت فرهنگی نظام های متنوع در جهان بوده و با ایجاد زمینه های لازم جهت گسست افراد از فرهنگ های سنتی و پیروی از ارزش های نو زمینه های لازم را برای پدیده هایی همچون مصرف گرایی، بحران هویت، بیگانگی فرهنگی و ... فراهم آورده و عاملی مهم در گرایش مخاطب به ویژه نوجوانان به انحرافات اجتماعی محسوب می گردند. // |
کلیدواژه ها |
مصرف رسانه ای، مد گرایی، نوجوان، انحراف اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |