چارچوب فکری امام خمینی برای ارائه الگوی رسانه‌ مطلوب
کد مقاله : 1042-CNCC-FULL
نویسندگان
نفیسه مصطفوی *
استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده چندرسانه ای
چکیده مقاله
امام خمینی به نقش رسانه و بخصوص تلویزیون بر تحولات جامعه توجه ویژه داشته و به تعیین معیارهایی برای ارزیابی تولیدات تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مبادرت می‌ورزد. مساله این تحقیق، دکترین امام برای ترسیم الگوی رسانه مطلوب با روش توصیفی - تحلیلی است.
بر اساس یافته‌های این تحقیق، امام خمینی پس از انقلاب، بهترین آبشخور فکری صدا و سیما را منابع معرفتی اسلام بخصوص قرآن کریم و سیره پیشوایان و بزرگان دینی معرفی نموده و رسالت و چشم انداز این رسانه را دانشگاهی برای انسان سازی معرفی می‌نماید. از نظر ایشان سنجه‌های رسانه مطلوب رشد تفکر سیاسی، تقویت خوداتکایی، گسترش عدالت اجتماعی، ترویج فرهنگ تلاش و جدیت و رعایت هنجارهای اخلاقی و اجتماعی است. امام خمینی به آثار انگیزشی و عاطفی برنامه‌های صدا و سیما نیز توجه داشته و بر تولید برنامه‌هایی با رویکرد حفظ نشاط، تقویت روحیه حماسی، همدلی، نوعدوستی و مقاومت تاکید نموده و از پخش برنامه‌هایی که موجب برانگیختگی عواطفی مانند ترس، ، ناامیدی و خشونت و عشرت طلبی در مخاطب گردد نهی می‌نماید.
کلیدواژه ها
رسانه، امام خمینی، پستمن، رسانه الکترونیکی، الگوسازی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login