معیارهای نقد رسانه از دیدگاه پستمن |
کد مقاله : 1040-CNCC-FULL |
نویسندگان |
نفیسه مصطفوی * استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده چندرسانه ای |
چکیده مقاله |
نیل پستمن محقق آمریکایی اواخر قرن بیستم میلادی به عنوان یک منتقد اجتماعی و نظریهپرداز ارتباطات، محصولات تلویزیون آمریکا را از زوایای مختلفی مورد نقد و بررسی قرار میدهد. وی تلویزیون را مهم-ترین رسانه عصر خود میداند و برای اهمیت آن سه ویژگی اصلی را شامل قابلیت وسیع دسترس پذیری و همگانی بودن، برخورداری از فرهنگ شفاهی و عدم نیاز به سواد، بکارگیری کلام و تصویر برای نمایش وجوه کاملتری از واقعیات متناسب با ارضای بیشتر حس کنجکاوی مخاطب برمیشمرده و به نقد تولیدات آن میپردازد. محور سنجههای منتقدانه او برای تولیدات تلویزیون آمریکا از مسائل این تحقیق است. براساس یافتههای این تحقیق توصیفی- تحلیلی ، مهمترین انتقادات پستمن به تلویزیون آمریکا در این محورها قابل دسته بندی است: انحصار مدیریت رسانه تلویزیون در طبقه سرمایه دار و سازماندهی تولیدات در قالب شوی تجاری با هدف ترویج مصرف گرایی. در این هدف گذاری سرگرمی، ایدئولوژی برترِ فرهنگ تلویزیون شده و مروج روحیه خوشگذرانی در جامعه است. ارسال حجم زیادی از اطلاعات بینظم و بیجهت غیرضروری که میتواند منجر به سردرگمی و سطحی نگری در مخاطب گشته و جامعه را به ایدز فرهنگی یا از دست دادن قدرت تحلیل مبتلا نماید، نمایش برنامههای تراژدی و خشن با موضوع قتل و جنایت که بر اعصاب و روان جامعه تاثیر مخرب دارد. انتشار اخبار دروغ و فریبکارانه سیاسی. پردهدری حریمهای اخلاقی با پخش برنامههای مبتذل که موجب تضعیف رابطه مربیگری و آمریت والدین و کاهش خویشتنداری در کودکان و جوانان است. |
کلیدواژه ها |
پستمن، تلویزیون، شوی تجاری، ایدز فرهنگی . |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |