پدیدار شناسی بازتولید الگوهای رفتاری جمعی نسل جوان ایرانی در بستر شبکه های اجتماعی مجازی |
کد مقاله : 1029-CNCC-FULL |
نویسندگان |
مرتضی فاضلی *1، رحیم مرادی2 1دکتری تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی و مدرس دانشگاه 2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک |
چکیده مقاله |
امروزه رسانه های اجتماعی بر زندگی روزمره و رفتار اجتماعی مردم در فرهنگ جهانی جامعه قرن بیست و یکم تاثرگذار است. استفاده از رسانه های معاصر با نیاز به محبت و مشارکت در جوامع اجتماعی و فرهنگی و تایید و ادغام با فرهنگ دیجیتالی در حال ظهور همراه است. بنابراین، می توان نشانه هایی از فرآیندهای مهمی مانند اجتماعی شدن و خودشکوفایی را در شیوه های رسانه ای مخاطبان جوان در فرهنگ رسانه دیجیتال مشاهده کرد. این نیازها به شدت با فرآیندهای فرهنگی و اجتماعی مرتبط هستند و معمولاً در محیطهای فرهنگی و اجتماعی فرد به دست میآیند. این پدیده ها برای درک الگوهای رفتاری جمعی نسل جوان ایرانی بسیار مهم است. دراین راستا هدف تحقیق حاضر پدیدار شناسی بازتولید الگوهای رفتاری جمعی نسل جوان ایرانی در بستر شبکه های اجتماعی مجازی بود. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد . جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه اراک بود که به روش نمونه گیری هدفمند 40 انتخاب شــدند. بــرای تجزیه و تحلیل دادههــا از تحلیل تماتیک اســتفاده شــده اســت. نتایج تحقیق نشان داد که تم های تاثیر پذیری از شبکه های اجتماعی، پیامدهای مثبت و منفی استفاده از این شبکه ها، الگوی رفتاری مفید و الگوی های رفتاری مضر حاصل از حضور در بستر شبکه های اجتماعی بازتولید می شوند. |
کلیدواژه ها |
الگوی رفتاری، پدیدار شناسی، شبکه های اجتماعی، نسل جوان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |