راهبردهای سلبی و ایجابی برای مواجهه با پدیده سایبرلوفینگ در سازمان (ارائه شیوه نامه پیشنهادی به مدیران منابع انسانی)
کد مقاله : 1026-CNCC-FULL
نویسندگان
الهه السادات میرسلیمی *1، محمد افکانه2
1دانشجو
2عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
چکیده مقاله
امروزه پیشرفتهای نوین رسانه های اجتماعی و نقش آن در تمامی ابعاد جامعه و بطور أخص تأثیرات چشمگیر فضای مجازی نه تنها کاربران بلکه سازمانها را نیز مورد هدف قرار داده و مدیران را با چالشهای متعددی برای مواجهه با پدیده سایبرلوفینگ در سازمانها رو به رو کرده است. پژوهش حاضر با هدف مقابله با تأثیرات منفی استفاده از اینترنت و رسانه های اجتماعی و بهره مندی از نقش مثبت آنها در سازمان، به شناسایی راهبردهای سلبی و ایجابی جهت استفاده صحیح از این تکنولوژیها در محل کار پرداخته است. روش تحقیق پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون می باشد و برای جمع آوری داده ها، علاوه بر مطالعه متون علمی و تجارب کشورهای دیگر در حوزه فضای مجازی، با استفاده از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و به کارگیری روش نمونه گیری گلوله برفی با 10 نفر از مدیران منابع انسانی، کارشناسان خبره فضای مجازی و اعضای هیئت علمی، مصاحبه انجام شده است. با تجزیه و تحلیل داده ها 13 کد نهایی شناسایی گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است، 6 کد مربوط به راهبردهای ایجابی که عبارتند از: توسعه و تحول، طرحواره های تشویقی، فرهنگ سازی، هویت بخشی، برنامه ریزی و مشارکت و 7 کد مربوط به راهبرد های سلبی که عبارتند از: ممنوعیت انتشار، نظارت، عدم دسترسی، اقدامات انضباطی، رویکرد جزیره ای، غربالگری و نشاط آوری می باشد. در نهایت با بررسی یافته های پژوهش تلاش گردید که شیوه نامه ای پیشنهادی جهت استفاده کارآمد از اینترنت و ابزارهای آن به مدیران منابع انسانی ارائه گردد.
کلیدواژه ها
سازمان، مدیریت منابع انسانی، سایبرلوفینگ، فضای مجازی، رسانه های اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login