کاربست مبانی نظری اسلام بر گمبلیفیکیشن در فضای مجازی |
کد مقاله : 1024-CNCC-FULL |
نویسندگان |
امیرحسین رفیع زاده اخویان *1، ریحانه رفیع زاده اخویان2 1دانشگاه میبد 2دانشگاه الزهرا |
چکیده مقاله |
فضای مجازی امروزه در موقعیتی خود را باز می یابد که کاربران آن، بیش از آنکه آن را وسیله ای برای اتصال و ارتباط بدانند، ان را به عنوان امکانی شناسایی میکنند که میتوانند بر بستر آن در جهانی از جنس داده دیجیتال ساکن شده و از تجربیات غنی برخوردار شوند. از روش های توسعه بستر و درآمدزایی نزد کاربران و تولید کنندگان محتوا در پلتفرم های مجازی استفاده از ایجاد سرگرمی برای مخاطب به منظور اقناع وی جهت مشارکت درسرمایه گذاری است. فرآیند استفاده از عناصر سرگرمی برای آموزش یا انجام فرایندهایی که به منظوری غیر از سرگرمی کاربرد دارند، اگر چه به مصادیق گیمیفیکیشن نزدیک میشود اما دارای ویژگی هایی است که اصطلاح گمبلیفیکیشن در مورد آنها از دلالت جامع تری برخوردار است. از مصداق های مورد توجه در این بخش خاص، استفاده از روش های درامدزایی جدید در پلتفرم های استریمینگ یا پخش زنده بر بستر وب است که با استفاده از الگوریتم های مبتنی بر قمار، مخاطبان را به سرمایه گذاری دارایی های خود و درنهایت ایجاد درآمد برای تولیدکننده اصلی دعوت میکنند. در این مقاله تلاش میشود برپایه مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانه ای به پیامدهای شکل گیری مدل های درآمدزایی جدید و چالش های فقهی در خصوص آنها پرداخته شود. قمار و شرط بندی که از نمونه های مورد نفی از دیدگاه اسلامی است در ظاهر جدید خود و برپایه محاسبات و الگوریتم های هوشمند به شیوه ای جدید، مردمان امروزه را دستخوش چالش های نظری و عملی در رعایت احکام دین ساخته است. |
کلیدواژه ها |
گمبلیفیکیشن، فضای مجازی، قرآن، حدیث |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |