آسیبهای(عملکرد) رسانههای اجتماعی داخلی در اغتشاشات شهریور، مهر و آبان 1401 |
کد مقاله : 1023-CNCC-FULL |
نویسندگان |
رضا صفائی * گروه حفاظت اطلاعات دانشگاه فارابی |
چکیده مقاله |
رسانههای اجتماعی با اتخاذ شیوه «استبداد خبری» با تمام توان سعی در «وارونه نمایی» و سمتوسو دادن به درک و شناخت جامعه مخاطب، وارونه نمایی واقعیتهای مربوط به تحولات و انتشار اخباری کاملاً جهتدار، اعتماد زدایی از رسانههای رسمی و اجتماعی کشور مورد هدف در افکار عمومی و مخاطبان، موجب جذب مخاطبان و در مراحل بعدی موجب تحریک احساسات برخی از اقشار مردم ازجمله جوانان، گروههای سیاسی، هنری، ورزشی و ... در کشورها میشوند. رسانههای اجتماعی باعث کاهش یا افزایش دما و حساسیت اجتماعی منجر به اعتراض یا اغتشاش در مخاطبان و کاربران میشوند. هدف اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است که رسانههای داخلی (جمعی و اجتماعی) در اغتشاشات شهریور، مهر و آبان 1401 چه عملکردی داشتند؟ برای پاسخ به سؤال از روش توصیفی - تحلیلی (مطالعه سایتها، خروجی جلسات و نشستهای هماندیشی متخصصین، بیانات مقام معظم رهبری، اظهارنظر مسئولین) و دادههای ثانویه استفاده گردید. یافتهها نشان داد مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بر 19 ضعف و آسیب و 60 فرصت فضای مجازی و رسانههای اجتماعی از 1390 تاکنون اشاره داشتند و متخصصین بر 39 ضعف و آسیب رسانههای اجتماعی در اغتشاشات سال 1401 تأکید داشتند، نتایج نشان داد نداشتن تعامل، همافزایی و هماهنگی بین مدیران دولتی و رسانهای در رفع آسیب و ضعفها باعث شده مخاطبان به سمت رسانههای خارجی سوق دادهشده و موجب فرصتطلبی رسانههای خارجی در اعتراضات و اغتشاشات 1401 گردید. |
کلیدواژه ها |
آسیب، اغتشاش، رسانههای جمعی و اجتماعی، فرصت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |