بررسی چالش ها و فرصت های فضای مجازی جهت بهره وری آموزش دانش آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1016-CNCC-FULL
نویسندگان
فریدون رمضی *1، کامران شیوندی چلیچه2
1دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
2دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی چالش ها و فرصت های فضای مجازی در جهت بهره وری آموزش از دیدگاه معلمان بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناسی است. برای گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل داده ها با روش تحلیل مضمون توصیفی استراوس و کوربین صورت گرفت. نمونه گیری هدفمند، تا رسیدن به اشباع انجام گرفت. مشارکت کنندگان، 20 نفر از همکاران فعال در حوزه فضای مجازی شهر اراک در سال 1400 بودند. طبق نتایج، چالش ها و فرصت ها در سه سطح انتخابی معلمان، دانش آموزان و اولیا مطرح و طبقه بندی شد. چالش ها و فرصت ها در سطح معلمان در محورهای تکنولوژی و فناوری اطلاعات، مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و زیستی بدنی و در سطح خانواده در محورهای تکنولوژی و فناوری اطلاعات، مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و در سطح دانش آموزان در محورهای تکنولوژی و فناوری اطلاعات، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و زیستی بدنی بررسی و برای چالش ها 65 کد باز و برای فرصت ها 41 کد باز دسته بندی شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد با توجه به چالش ها و فرصت های آموزش مجازی که در دوره ابتدایی برای معلمان، اولیا و دانش آموزان به همراه داشته، ضرورت تحول در برنامه ریزی های آموزش مجازی، آگاهی هر چه بیشتر برنامه ریزان و مدیران آموزش های مجازی با این چالش ها و فرصت ها به عنوان مقدمه ای اساسی جهت پاسخگویی به مشکلات موجود و استقرار یک نظام آموزشی کارآمد را مشخص می سازد.
کلیدواژه ها
فضای مجازی- آموزش- چالش ها و فرصت های دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login