بهره‌گیری از فرصت ارتباطات شبکه‌ای فضای مجازی در ارتقای کیفیت نظام حکمرانی
کد مقاله : 1015-CNCC-FULL
نویسندگان
هدایت کارگر شورکی *1، احسان ناظمی اردکانی2، مسعود احرامیان3، جعفر برهانی4
1گروه برنامه ریزی استانداری یزد
2دفتر برنامه ریزی استانداری یزد
3دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی استانداری یزد
4دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری یزد
چکیده مقاله
بیان مسئله: پاسخگویی کارگزاران عمومی، یکی از کلیدی‌ترین محورهای کیفیت نظام حکمرانی به شمار می‌آید. مسئله اصلی در آن است که چگونه می‌توان از فرصت‌ها و ظرفیت‌های پنهان و آشکار در فضای مجازی و به ویژه ارتباطات شبکه‌ای موجود در این فضا برای بهبود فرهنگ پاسخگویی عمومی در نظام حکمرانی استفاده نمود.
سوال اصلی: پرسش اصلی در این مطالعه بدین شرح تنظیم شده است: «چگونه می‌توان از فرصت ارتباطات شبکه‌ای فضای مجازی برای ارتقای کیفیت نظام حکمرانی از طریق بهبود فرهنگ پاسخگویی کارگزاران دولتی به شهروندان و خدمت‌گیرندگان بهره-برداری نمود»؟
نوآوری: تمایز ویژه مطالعه حاضر در مقایسه با سوابق پژوهشی، تمرکز بر مفهوم ارتباطات شبکه‌ای فضای مجازی است که با انتخاب سامانه نماد در استان یزد به عنوان پدیده محوری مورد مطالعه، تکمیل و تقویت شده است؛ زیرا این سامانه برای نخستین بار در سطح کشور در این منطقه مستقر شده است.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ظرفیت‌های کلیدی ارتباطات شبکه‌ای فضای مجازی برای تقویت فرهنگ پاسخگویی کارگزاران عمومی به جامعه کدامند و دستاوردهای حاصل از استقرار سامانه نماد در نظام اداری استان یزد چه بوده است.
روش: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و توصیفی و با ماهیت توسعه‌ای طراحی شده است که با راهبرد تحقیقاتی نشست خبرگی اجرا خواهد شد.
سازماندهی پژوهش: مراحل پیوسته این پژوهش شامل انجام مطالعات نظری و مرور سوابق، احصای چالش‌های پاسخگویی، اولویت‌بندی چالش‌های شناسایی شده، راهکاریابی برای رفع چالش‌ها، سازماندهی راهکارها در قالب مدل جامع و استخراج شواهد ناظر بر سازوکارهای طراحی شده از سامانه نماد استان یزد بوده است.
کلیدواژه ها
ارتباطات شبکه‌ای، فضای مجازی، نظام حکمرانی استانی، پاسخگویی عمومی، استان یزد، سامانه نماد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login