آینده رسانه های نوین صدا پایه: فرصت ها و چالش ها |
کد مقاله : 1009-CNCC-FULL |
نویسندگان |
مهدی میرمظاهری *1، حسن خجسته باقرزاده2 1سازمان صداوسیما 2دانشگاه صداوسیما |
چکیده مقاله |
مارشال مک لوهان استدلال میکند که رسانههای هر عصر، ماهیّت جامعه آن عصر را تعیین میکنند. از نظر مک لوهان، پیشرفت هر جامعهای هم زمان با رشد فناوری بوده و جوامع انسانی از رسانهها و فناوری اثر پذیرفته و بر آنها اثر نهادهاند. وی رسانههای ارتباطی را عصاره تمدن میداند و معتقد است که تاریخ از طریق رسانههای غالب در هر عصر و زمانی هدایت می-شود. «عصر شبکه» اگر چه جلوههای گوناگونی از فناوری را پدید آورده که نه تنها از اهمیت صدا و شنیدن نکاسته، بلکه «گوش» که به تعبیر مولوی مایه فربه شدن اندیشه بشر است؛ به سیر خود ادامه و «رسانه شنیداری» با بهره گرفتن از فرصت-های عصر شبکه پیش رفته است. در این پژوهش سوال اصلی این است که «پیشرانهای اصلی دخیل بر آینده رسانههای نوین صدا پایه چه هستند؟». در روششناسی از روشهای «اسنادی و کتابخانهای» و «مصاحبه با خبرگان» استفاده شده است. جمعبندی یافتههای این تحقیق نشان میدهد که رسانه و به ویژه رادیو نمیتواند به شکل سنتّی ادامه حیات دهد و باید تغییرات بنیادی در آن صورت گیرد. در این میان رسانههای نوین صدا پایه افق جدیدی را گشودهاند. بر طبق «مدل مفهومی پژوهش»، پیشرانهای اصلی بر آینده این رسانهها عبارتند ازد: «فناوری»، «محتوا»، «فرم/شکل»، «زیرساخت» و «مخاطب». با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه با خبرگان عدم قطعیّتها و گزارهها در هر یک از پیشرانها به دست آمد و در پایان با توجه به یافتههای تحقیق، فرصتها و چالشهایی که پیشرو صدای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ استخراج شده است. |
کلیدواژه ها |
آینده پژوهی، آینده رادیو، رسانه های صدا پایه، رسانه های نوین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |