نقش رسانه های نوین بر گرایش به باروری در زنان ایرانی: مقاله مروری |
کد مقاله : 1003-CNCC (R1)-FULL |
نویسندگان |
نعیمه صابری *، معصومه ولی پور گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: جهان مدرن، فضای بههم پیوستهای است که افراد در نقاط گوناگون آن، در نظام اطلاعاتی واحدی مشارکت دارند. رسانههای نوین عامل اصلی این پیوستگی هستند که در سالهای اخیر با گسترشی چشمگیر، تاثیر قابل توجهی بر نگرش افراد نسبت به باروری و ابعاد دیگر خانواده داشتهاند. هدف مقالهی حاضر، مروری بر پژوهشهای انجام شده درباره نقش رسانههای نوین بر گرایش به باروری در زنان ایرانی است. روش: این پژوهش مطالعهای مروری روایتی است و با بررسی تعدادی از مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر شامل: مگیران، ایرانداک، ساینتسدایرکت و گوگلاسکالر و با استفاده از کلیدواژگان: «باروری»، «فرزندآوری»، «رسانه» و «فضای مجازی» جستجو شد. مجموعه مقالات بررسی شده شامل 40 مقاله بود که تحقیقات کیفی و کمی مربوط به پنج سال اخیر (از 1396تا1401) را در بر داشت. پنج مقاله که بطور مستقیم با نقش رسانه بر باروری زنان مرتبط بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. نتیجهگیری: کاهش تمایل به باروری در زنان از مهمتـرین مسـائل اجتماعی جهان و بهویژه ایران است. رسانههای نوین به عنوان عاملی موثر بر تعیین نگرش افراد نسبت باروری، میتواند نقش مهمی در این حوزه داشته باشد. تحقیقات معدودی درباره تاثیر رسانههای نوین بر گرایش به باروری افراد انجام شده است. رسانه برخلاف بسیاری متغیرهای دیگر در طول زمان میتواند تاثیرات متفاوتی بر نگرش و رفتار افراد ایجاد کند و تعیینکننده اصلی، محتوایی است که به مخاطب ارائه میشود. |
کلیدواژه ها |
باروری، فرزندآوری، رسانه، فضای مجازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |